Y

JEREMY DUFFAU

Nommé aux Victoires de la musique 2016 dans la catégorie Révélation lyrique de l’année.

Après avoir étudié le saxophone et le théâtre au Cours Florent, Jérémy Duffau entre au CRR de Saint-Maur-des-Fossés dans la classe de chant d’Yves Sotin et y obtient son premier prix.

En 2012-2013 il intègre l’Opéra Studio du Rhin où il chante les rôles de Lechmere dans Owen Wingrave de Britten, Gonzalve dans L’Heure espagnole de Ravel. 

Il enchaine ensuite les engagements dans les principaux théâtres français ainsi qu’à l’étranger. Entre autres : Ernesto dans Don Pasquale de Donizetti au Finnish National Opera d’Helsinki, le Premier Commissaire dans les Dialogues des Carmélites de Poulenc au Théâtre des Champs Elysées, Le Laboureur dans Le roi Arthus de Chausson à l’Opéra National du Rhin, Tamino dans la Flûte enchantée de Mozart au Théâtre des Variétés à Paris, Malcolm dans Macbeth de Verdi au Théâtre des Champs-Elysées avec l’O.N.F., Tchekalinski dans La Dame de Pique de Tchaïkovski à l’Opéra National du Rhin, Mitrane dans Semiramide à l’Opéra National de Bordeaux, Abdallo dans Nabucco et Coelio dans Les Caprices de Marianne à l’Opéra de Saint-Étienne, Tybalt dans Roméo et Juliette de Gounod à l’Opéra de Toulon…

 Il est nommé aux Victoires de la musique 2016 dans la catégorie Révélation lyrique de l’année.

Suivent les rôles de Pâris dans La Belle Hélène d’Offenbach à l’Opéra de Nice, le Second muezzin dans Mârouf savetier du Caire de Rabaud à l’Opéra National de Bordeaux et à l’Opéra- Comique, Le Premier Commissaire dans Les Dialogues des Carmélites à Bologne et Le Premier Philistin dans Samson et Dalila au Théâtre des Champs-Élysées, le rôle-titre de La Clemenza di Tito de Mozart et Jaquino dans Fidelio à Tourcoing, Alberto dans l’Occasione fa il laddro de Rossini au Théâtre des Champs-Elysées.

Parmi ses projets, notons Le Prince Saphir dans Barbe-bleue d’Offenbach à l’Opéra de Marseille, Alberto dans La Cambiale di Matrimonio à l’Atelier Lyrique de Tourcoing, Abdallo dans Nabucco à l’Opéra de Marseille, Gastone dans La Traviata à l’Opéra National de Bordeaux, Pâris dans La Belle Hélène à Marseille…

Jeremy Duffau was born in Saint-Germain en Laye (France) and began studying music and the saxophone at the age of 9. At 18, he joined the International acting school Florent, where he works drama, vocal art and dance. During these years, he discovered his tenor voice and his passion for Opera, especially when he sang Tony in the Bernstein’s West Side Story. He then entered the conservatory of Saint-Maur in the class of Yves Sotin, where he graduated three years later, the gold medal in vocal art and chamber music.

 

He works the repertoire with a coach of Paris Opera, Claudie Martinet, and has participated in master classes with Raul Gimenez, Nicola Martinucci, Sylvie Valayre, Sabine Vatin and Felice Venanzoni.


During the Conservatory, he began singing Oratorios in Paris : the War Requiem by Britten, the Dixit Dominus by Haendel, the Lauda Sion by Mendelssohn, then the Mass in Cand the Coronation Mass by Mozart. On stage, he sang Belfiore in Mozart’s La finta giardiniera, Gontran in Les Mousquetaires au Couvent by Verney, as well as Don Ramiro in the Rossini’s Cenerentola.

He started his career in concert with the french soprano Nathalie Manfrino at the Théâtre des Champs-Elysées and at the Massy Opera, then he sings the Rossini’s Petite Messe Solennelle with Julie Fuchs and Nora Gubish in a staged version, under the baton of Jean-Claude Malgoire in Tourcoing, and Poiretapée in Offenbach’s Mesdames de la Halle in the Opera studio of Lyon National Opera House.

For the 12-13 season, he was a member of the Opera studio at the Opéra National du Rhin (Strasbourg) where he has sung Lechmere in Owen Wingraveby Britten, Gonzalve in L’Heure Espagnole by Ravel and Rubi in the french creation of Snow White by Marius Lange. He has sung also a Verdi recital at the International Music Festival of Colmar and Léodès in Fauré’s Pénélope at the Théâtre des Champs-Elysées with Roberto Alagna and Ana Caterina Antonacci.

Jeremy Duffau began his 13/14 season as Ernesto in Donizetti’s Don Pasquale for his debut at the Finnish National Opera in Helsinki, after wich he returned at the Théâtre des Champs-Elysées in the role of the first officer in the production of Olivier Py of Poulenc’s Dialogues of Carmélites, with the Philarmonia Orchestra conducted by Jérémie Rhorer. He sang the tenor solo in the Rossini’s Petite Messe Solennelle in Tourcoing, le Laboureur in the Chausson’s Roi Arthus at the Strasbourg National Opera House. Then, he sang Tamino in a new production of Mozart’s Die Zauberflöte in Paris Theatre des Variétés …

During the 14/15 season, Jeremy sang Malcolm in a new Mario Martone’s production of Macbeth at the Théâtre des Champs-Élysées, conducted by Daniele Gatti, Tchékalinski in a new Robert Carsen’s production of the Tchaikovski’s Queen of Spadeat the Strasbourg National Opera, Gastone in La Traviata at the Vendeespace, highlights of Rigoletto in concert in Val de France and opera concert with the pianist Jeff Cohen .

 

During the 15/16 season, he has sung in Il Trovatoreat the Toulon Opera House, Samson et Dalila andSemiramide at the Bordeaux Opera House, Nabucco and Sauguet’s Les Caprices de Marianne in Saint-Étienne Opera House and some concerts in Radio France, Monte-Carlo and Paris.
He is also nominated to les Victoires de la Musique 2016 (French Classical Awards) as Révélation lyrique de l’année.

For the 16/17 season, he sung the title role of Lopez’s Le chanteur de Mexico at Nice Opera House, Aménophis in Rossini’s Moïse et Pharaon with the Cannes Orchestra, Edoardo in Rossini’s La Cambiale di Matrimonio in Tourcoing and Paris Théâtre des Champs-Élysées, Rodolfo in Puccini’s La Bohème, highlights of Faust and Carmenin Marrakech (Morocco) Anna Bolena in Avignon Opera House and Roméo et Juliette at Toulon Opera House.

 

In 2017-18, La Belle Hélène (Offenbach) at Nice Opera House and in another production in Mérignac and Zénith of St- Etienne, Marouf(Rabaud) at Opera National de Bordeaux and Opéra-Comique in Paris or Dialogues des Carmélites in Bologna and Samson et Dalila at the Théâtre des Champs-Élysées …

 

Recently, Jérémy sang the title role in La clemenza di Tito and Jaquino in Fidelio in Tourcoing, Alberto in L’Occasione Fa Il Laddro  in Paris Théâtre des Champs-Elysées, Mozart in Mozart et Salieri (Rimski-Korsakov) in Paris, Orphée aux Enfers in Perpignan and Mérignac, Volga and La belle de Cadix by F. Lopez respectively in Casino Barrière of Toulouse and Odéon in Marseille, then some concerts with Opera National de Bordeaux.

 

Among his projects, Gastone in Traviata at Bordeaux Opera House, Pâris in Offenbach’s La Belle Hélène in Marseille,

Laërte in Hamlet at Saint-Etienne Opera House, Eustazio in Rossini’s Armida and Abdallo in Verdi’s Nabucco at Marseille Opera House.

2021